سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با انواع پاتوژن ها،میکروب ها ،ویروس ها و روشهای مقابله با

پاتوژن ها که با نام های دیگر بیماری زا، بیمارگر یا عامل عفونی نیز شناخته می شوند، ارگانیسم هایی هستند که منجر به بیماری می شوند.

انواع پاتوژن ها و شدت بیماری هایی که ایجاد می کنند، بسیار گسترده هستند.در حقیقت بدن انسان حاوی هزاران گونه باکتری، قارچ و تک یاخته است که جزئی از فلور طبیعی بدن انسان به شمار می‌آیند. این میکروب‌ها برای عملکرد صحیح فعالیت‌های بیولوژیکی مانند هضم و عملکرد سیستم ایمنی بدن مفید و مهم هستند. آن‌ها فقط در هنگامی که در بخش‌هایی از بدن که معمولاً عاری از میکروب هستند، رشد کرده و کلونی تشکیل می‌دهند، بدن را دچار مشکل می‌کنند یا وقتی سیستم ایمنی بدن به خطر می‌افتد و دچار اختلال می‌شود، موجب ایجاد بیماری در بدن می‌شوند.

انواع پاتوژن‌

ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها، پریون ها و انگل ها انواع مختلفی از عوامل بیماری زا هستند. آنها از جهات مختلف متفاوت هستند، از جمله:

  • اندازه
  • شکل
  • نقش آنها
  • محتوای ژنتیکی
  • نحوه عملکرد آنها بر بدن

برخی از روشهای مقابله با پاتوژن های بیماری زا :

 

  1. شستن مکرر دست ها،اگر آب و صابون در دسترس نیست، می توانید از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید 
  2. گوشت و سایر غذاها به درستی تهیه، طبخ و ذخیره شود
  3. وسایل شخصی مانند تیغ یا مسواک به اشتراک گذاشته نشود
  4. لیوان یا ظروف آشامیدنی به اشتراک گذاشته نشود
  5. تمیز نگه داشتن و ضدعفونی سطوح
  6. تمیز کردن آشپزخانه و حمام
  7. انجام رابطه جنسی ایمن

پاتوژن ها تمام سطوح بدن ما از جمله پوست، روده و غشاهای مخاطی را اشغال می کنند. در حقیقت، بدن ما حداقل 10 برابر سلولهای باکتریایی بیشتر از سلولهای انسانی دارد و خط بین محل پایان میکروبها و شروع انسان را از بین می برد.

 

در صورت مشاهده علائم میکروبی، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. این بیماری ها معمولاً با آنتی بیوتیک قابل درمان است. اگر بیماری به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، بیمار می تواند بهبودی کامل را با عوارض اندک یا بدون ماندگاری بهبود بخشد. اما بهترین راه برای مبارزه با بیماری های میکروبی، پیشگیری از آن از طریق واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی است.